kelab bersama

tuliskan nama anda dan nanti aku update!

Thursday, February 24, 2011

olahan keempat: cerita kedai mamak

Aku menyelak-nyelak buku di hadapan aku. Buku Agro itu aku tenung. Tidak rasa sedikit pun untuk membaca. Aku terus mencapai helmet dan kunci motor. Kaki aku melangkah ke motor aku yang tertulis Yamaha Ego berwarna hitam metalik itu. Tanpa memanaskan enjin motor, aku terus memecut.


'' Yo! Apa kes ada kat sini?,'' tegur Adam, teman baik aku.
'' Bosan la. Lepak lagi best,'' jawab aku pendek. Mata aku hadap kan ke TV milik kedai mamak itu.
'' Apa citer ni. Meh story kat aku. Kau ada test kan lusa. Lepak sini apa dapat derr,'' bebel Adam. Aku buat-buat tak dengar. Sedikit pun tidak menoleh ke arahnya.
'' Dapat ketenangan lah beb,'' jawapan malas dari aku.
'' HAHAHA.. Kau tak payah tipu aku lah Diya. Tenang apa bising macam ni. Dah lah Diya. Kau pergi balik je. Kau tolong bersyukur sikit boleh tak?,'' soal Adam. Nak kata dia marah, muka relaks je.
'' Bersyukur ape nye Adam? Aku nak tengok TV ni lah. Esok aje lah kau tanya,'' mula geram dengan soalan-soalan Adam ni.
'' Oi mangkuk.. Bersyukur lah yang kau tu boleh masuk universiti. Aku ni ada? Kalau aku jadi kau, tak ada lah aku nak buang masa macam ni. Baik aku study. Tu la, budak-budak sekarang tak pernah nak bersyukur,'' bebel Adam panjang lebar. Tak pasal-pasal aku kena mangkuk. Aku letakkan duit Milo Ais aku di atas meja dan terus keluar. Panggilan Adam tidak aku hiraukan. Aku datang situ nak lepak. Alih-alih mamat tu ada pula.


                                                 *  *  *  *


Seminggu selepas kejadian aku dimarahi oleh Adam itu, aku sengaja tidak mahu melayan dia. Berkali-kali dia cuba call aku. Tapi aku buat pandai aje. Malam itu aku tak buat apa-apa pun. Sekadar menonton cerita-cerita yang ditayangkan oleh pihak stesen TV. Kawan serumah aku juga turut menonton TV. 


'' Diya, ada orang nak jumpa kat luar,'' jerit Mira. TV terletak di bahagian atas rumah. Rumah yang aku sewa ni ada 2 tingkat dan mempunyai 4 bilik. Aku menyewa bilik yang paling kecik sebab aku tak nak berkongsi bilik. Aku lebih suka kan privacy dan senang untuk aku study. 


'' Hurm.. Kau rupanya,'' lemah jawapan aku. Aku ingat kan classmate aku,Ikhwan datang nak hantar barang. 
'' Jom lepak Mamak. Kau takde, tak best lah,'' ajak Adam dengan lemah lembut.
'' Nak buat apa. Nak marah aku lagi?,'' tanya aku. Ada berbaur perli di situ.
'' Ala, kau marah aku lagi ke? Jom lah. Nanti makcik sebelah ni marah aku pula,'' jawap Adam lagi. Pernah dia dimarahi kerana datang ke rumah anak dara malam-malam buta. Makcik tu pula macam dah jadi mak aku pula. Aku suruh Adam tunggu dan menyalin pakaian. Aku tidak naik satu motor dengan dia. Tak rela naik berdua-duaan dengan mamat tu.


                                               *  *  *  *


''Ane, Milo Ais satu, Teh Tarik kurang manis satu. Kaw-kaw tarik,''order Adam sambil menunjukkan gaya menarik teh tarik.
'' Diya, kau marah kat aku lagi ke?,'' soal Adam.
'' Tak lah. Buat apa aku nak mara. Bengang je. Kau tak tahu apa-apa, kau straight membebel kat aku,'' jawab aku. 
'' OK. Aku tahu aku salah. Aku minta maaf ok. Esok kau free? Jom tengok movie nak?,'' ajak Adam. nak pujuk aku lah tu. Tau pun takut.
'' Kau belanja?,'' tanya aku. 
'' Yela, aku belanja. sebagai tanda minta maaf lah ni,''
''Kau booked ticket. Kalau beratur panjang-panjang, aku malas nak pergi,'' sambil menyedut Milo Ais yang ada di depan mata. 
'' Aku dah tau dah. Aku dah beli pun,'' ujar nya sambil tersengih. Patut lah sampai datang rumah. Dah beli ticket rupanya. 


Keadaan kembali normal. Nasib mamat ni pandai buat lawak. Kalau tak, tak kuasa aku nak layan dia. Malam itu, bukan saja melepak dengan dia tapi tak pasal-pasal aku suruh Ikhwan dan Zamil lepak dengan aku sekali. Sebab tadi diorang nak hantar barang dan aku suruh dia datang ke Kedai Mamak berhampiran rumah sewa aku.


                                                 *  *  *  *


Seperti yang dijanjikan kami bertemu di Sunway Pyramid. Tak adalah jauh sangat nak bawa motor dari Shah Alam ke Sunway Pyramid. Adam sudah menunggu di tingkat atas di mana terletak nye pawagam atau movie. Aku cari dia tapi tak ada. Aku terus call mamat tu.


'' Mana kau?,'' tanya aku sebaik mendengar suaranya.
'' Aku kat toilet. Jap,'' jawab nya dan terus mematikan talian.


'' Diya!,'' panggil seseorang dari belakang. Takkan cepat sangat mamat ni. Aku menoleh.
'' Fazrul?,'' seolah-olah tak percaya dengan apa yang aku lihat. Fazrul adalah teman tapi mesra aku di sekolah dahulu. Tak sangka kami berjumpa di sini. Terima kasih kepada Adam kerana mengajak aku.
'' God, I can't believe that I can see u here. Where have u been Diya?,'' soal Fazrul. Aku masih tak percaya yang Fazrul berada di depan aku. Rindu giler dengan mamat paling sewel aku pernah jumpa. Banyak perubahan ke atas diri nya. Lebih kacak dan matang.
'' Me too. Diya tak pergi mana-mana lah. Sambung study je. Faz tu yang loss contact lepas habis sekolah. Tak sangka kita dapat jumpa kat sini,'' Kata aku bersungguh-sungguh. Hampir 6 tahun kami tidak berjumpa tanpa cerita.
'' I miss u so much Diya. I lepas habis SPM, Papa and Mama hantar I pergi study overseas. Tak sempat nak bagi tahu kat Diya sebab Pa and Ma pun tak discuss sangat dengan I. I miss u Diya,'' ucap Fazrul. Nampak sungguh-sungguh. 
'' Faz study kat mana je? What course do you take?,'' soal aku ingin tahu.
'' Tak ada lah dekat mana pun. Study kat U.K. Course Business. Sama macam Diya kan?,'' tanya nya lagi. 
'' Mana Faz tahu?,'' pelik dia macam mana dia boleh tahu.
'' Mama Diya lah bagi tahu. Hari tu jumpa Mama Diya.,'' beritahu nya dan ketika itu, Adam datang.


'' Diya?,'' panggil nya dengan penuh tanda tanya. Pelik sebab ada lelaki bersama aku.
'' Adam, yang ni Fazrul dan Fazrul, ni Adam,'' aku memperkenalkan mereka. Mereka bersalaman.
'' Faz, Diya nak pergi tengok movie dulu. Nanti kita jumpa, talk-talk lagi ye,'' kata aku. Aku pun merindui lelaki itu.
'' Give me your phone number. I will call you,'' pinta Fazrul. Tanpa lengah aku terus memberi kan nombor telefon bimbit aku. 


'' Siapa tu?,'' tanya Adam.
'' Boyfriend lama,'' jawab aku ringkas
'' Nah ticket,'' sambil menyerah kan ticket wayang. 
'' Movie apa ni?,'' baru aku ingat yang aku tak tanya pun cerita apa yang ingin kami tonton.
'' Red,'' 


                                                  *  *  *  *


Sudah dua bulan aku dan Fazrul call, sms dan keluar bersama-sama. Dan semenjak itu juga aku kurang lepak di kedai mamak lagi. Selain keluar bersama Fazrul aku juga sibuk untuk menyiapkan diri aku kerana tidak lama lagi aku akan menghadapi peperiksaan. Lagi-lagi ini adalah semester terakhir buat aku. Mesti study lebih sikit. Sedang aku study sambil mendengar lagu, hand phone aku berbunyi riang.


'' Diya, jom keluar?,'' tanya Adam tanpa berlengah.
'' Sorry la Adam. Aku busy nak study ni. Nanti-nanti la eh?,'' jawab aku.
'' Iya lah. Aku tahu aku siapa. Kerja pun salesman je kan. Bukan level kau pun nak lepak dengan aku ni,'' aku terperanjat dengan kata-kata nya.
'' Adam, kau kenapa? Kenapa tiba-tiba pula pasal keje kau dengan nak ajak lepak ni?,'' soal aku tak puas hati. Tak paham dengan perangai Adam malam itu.
'' Aku tahu aku siapa Diya. Belajar tak tinggi mana pun. Tak sampai overseas macam orang tu,'' cerita dia lagi.
'' Weh, aku tak paham lah kau ni kenapa? Aku tak pernah kisah pun kau tu kerja apa, belajar sampai mana semua. Kenapa kau nak ungkit-ungkit cerita ni semua Adam?,'' bertambah pelik dengan ayat-ayat dari Adam itu. 
'' Tak ada apa lah. OK lah. Sorry kacau kau. Bye,'' ucap nya dan terus mematikan talian.


Tak jadi aku nak study. Hilang terus mood aku. Aku tak paham kenapa dengan Adam. Dalam diam, aku terkenang bagaimana permulaan perkenalan kami.


                                                  *  *  *  *


Ketika itu, aku sedang lepak bersama-sama member-member aku di kedai mamak. Kami bercerita memang tak ingat dunia sambil tergelak-gelak. Kebetulan Adam berada di sebelah meja kami. Dia terus menarik kerusi dan duduk di sebelah aku tanpa buat muka tak bersalah. Kami semua memandang nya pelik. Dan bermula la kisah perkenalan kami.


'' Maaf lah mengganggu. Saya Adam Zahairy. Dari korang gelak, saya ada benda nak tunjuk ni. Ha, ni dia, insurans. Awak semua dah ada insurans?,'' soal Adam tanpa muka tak malu. Masing-masing menyambung ketawa.


'' Belum. Rasa nya kami belum nak ada lagi insurans,'' jawab member aku.
'' Ha.. kire korang bernasib baik lah sebab dapat jumpa saya hari ni. Saya boleh tunjukkan and cerita pasal insurans kat awak semua. Susah kalau tak ada insurans ni. Dah lah yang ada naik motor. Kalau apa-apa jadi kan susah. Yang ada kereta ni pun, bukan selamat sangat. Jadi, elok lah awak semua beli insurans ni,'' bebel Adam seorang sambil menghulurkan kertas mengenai insurans.
'' Mahal la insurans ni. Kitorang student lagi. Mana mampu,'' lagi seorang member aku berkata-kata.
'' Tak apa. Jangan risau. Kami ada package untuk student. Tak rugi awak semua ada insurans. Contoh nya awak yang kat sebelah ni. Muka cantik, gigi cantik. Semua lah cantik. Kata kan lah ada apa-apa jadi kat awak. Lepas itu terkena lah apa-apa kat muka. Siap ada parut sikit sebab dari kejadian tu. Awak boleh dapat duit insurans untuk pergi buang parut tu. Tak rugi kan?,'' cerita Adam panjang lebar sambil aku dijadikan contoh. Akhir nya, hanya seorang yang berminat untuk membeli insurans dari Adam. Adam memberikan card business nye kepada kami semua, mana tahu kalau-kalau kami berminat ingin membeli insurans dari nya. Selang beberapa hari, cousin aku yang sudah bekerja bertanya kan mengenai insurans. Dia ingin membeli insurans dan aku terus menghubungi Adam. Dan dari situlah kami berkawan.


                                                 *  *  *  *


Kini, aku telah mula bekerja. Adam semakin menjauhkan diri. Fazrul pula sudah menyambung kembali pelajaran nya di UK. Hari-hari kian sibuk dek kerana kerja yang banyak dan terpaksa keluar outstation. 
Tetapi yang seronok nya, setiap kali balik dar outstation, aku pasti akan mendapat sejambak bunga. Tidak diketahui pula siapa yang menghantar. Masuk kali ni sudah 7 kali dia menghantar. Tidak pula terselit kad atau apa-apa. Bunga itu tidak aku buang sebalik nya aku memberi kepada receptionist untuk diletakkan di dalam bekas yang cantik dan dipamerkan di atas meja mereka. 


'' Diya, tau kan hari ni ada staff baru nak masuk?,'' soal Yati, rakan sekerja aku. Disitu, aku paling rapat dengannya.
'' Iye ke? Tak tahu pun. Mana kau tahu?,'' soal aku pula.
'' Tadi En. Kamal bagi tahu. Ni staff baru ada dalam bilik dia,'' bisik Yati sambil tersenyum
'' Tak kisah lah siapa dia pun. Aku bukan selalu ada kat ofis pun,'' jawab aku balik. Malas nak ambil tahu hal pekeja baru atau apa. Aku masih lagi terasa keletihan outstation.


Sedang aku leka memerhati komputer di hadapan aku, nama aku di panggil.


'' Nardiya, this is our new staff,'' En.Kamal memulakan bicara
'' Adam, this is Nardiya. She is in marketing line. Nardiya, Adam is our new manager that handle risk management department,'' terang En.Kamal lagi. Aku kaget. Dalam hati berbisik, kenapa dia bawa jumpa aku. aku baru lagi dekat sini.
'' Hi, Im Adam Zahairy,'' dia memperkenalkan diri nya sambil tersenyum.


                                                 *  *  *  *


'' Aku terima nikah nya, Nardiya Amila binti Naharudin dengan mas kahwin nya sebanyak RM 300.00 tunai,'' ucapnya sekali lafaz.


'' Sah? Alhamdulillah,'' soal Papa aku yang menjadi wali. Kami mengangkat tangan berdoa tanda bersyukur.


'' Pengantin lelaki dah boleh sarung cincin untuk pengantin perempuan,'' kata Aunty Ana, mak long aku.


Pengantin lelaki melangkah ke arah aku sambil tersenyum. Cincin sudah berada di tangan nya.
'' Boleh tak saya sarungkan ni?,'' dia meminta izin dari aku. Aku menggangguk memberi kebenaran.
Cincin di sarung ke jari manis dan dia mencium dahi aku. Sempurna sudah majlis nya pada hari itu. Kini sudah sah lah aku menjadi isteri kepada Adam Zahairy. Rupa-rupanya dia seorang lulusan dari UK juga. Tak mahu kalah dengan Fazrul. Dia juga lah yang menghantar bunga-bunga kepada aku dan dalam diam dia suka kat aku dari hari first dia jual insurans kat aku dan kawan-kawan. Mamat yang jumpa dekat kedai mamak juga menjadi pilihan hati aku.

No comments:

Post a Comment